Adfærdskodeks gældende for bestyrelsen og ansatte i Danmarks Bokse-Union som supplerende bilag til bestyrelsens forretningsorden
Åbenhed og respekt i bestyrelsen
- Der ønskes et åbent informationsflow og videndeling internt mellem bestyrelsesmedlemmer og ansatte
- Bestyrelsen ønsker åbenhed udadtil om dens arbejde og beslutninger – dette sker bl.a. ved:
- Strategiske målsætninger på DaBU hjemmeside
- Mødereferater på DaBU hjemmeside
- Regelmæssig kommunikation på DaBU hjemmeside, via nyhedsbrev, klubmail og DaBU Facebook
- Repræsentantskabet ønskes god mulighed for at komme til orde, og at udføre kontrolfunktioner overfor bestyrelsen – dette sker bl.a. ved:
- Skriftlig varsling og offentliggørelse af materiale og referat for repræsentantskabsmøder
- Forretningsorden og tilhørende code of conduct på DaBU hjemmeside for relevante personer med tilknytning til DaBU
- Der skal være respekt for hinandens synspunkter, uanset forskellighed
- Det store engagement og arbejdsindsats for dansk boksning, som repræsenteres ved boksere og de mange frivillige kræfter værdsættes – dette sker bl.a. ved:
- anerkendelse gennem positiv omtale
- årlig udmærkelser ved repræsentantskabsmødet eller anden relevant DaBU event
Etik & antidoping
- Bestyrelsen skal sikre, at det er synligt og lettilgængeligt at indberette uetisk adfærd eller mistrivsel. Dette har høj prioritet i DaBU bestyrelse
- Det skal være muligt at henvende sig anonymt og indberette hændelser via DaBU hjemmeside
- Bestyrelsen og ansatte skal i øvrigt altid sikre retvisende adfærd vedr. antidoping. Samarbejdet med ADD prioriteres højt i alle led af unionens aktiviteter
Habilitet & interessesammenfald
- Man kan ikke på én og samme tid bestride en bestyrelsespost i DaBU og være ansat som medarbejder i DaBU – uanset funktion
- Bestyrelsesmedlemmer og ansatte skal informere om de har andre poster/tillidshverv, hvor der kan være sammenfald af interesser. Dette gør sig ligeledes gældende for ægtefæller
- Interessesammenfald skal så vidt muligt undgås, og tages højde for i beslutningsøjemed
Økonomisk forvaltning
- Økonomiske rammer og oversigt udarbejdes inden regnskabsårets start, og der skal være en klar struktur for de samlede indtægter og udgifter
- Økonomistatus fremlægges kvartalsvis af DaBU kasserer for bestyrelsen, for at sikre en ansvarlig og rettidig opfølgning
- Kommer DaBU i økonomiske vanskeligheder, skal bestyrelsen hurtigst muligt orientere DIF med henblik på rådgivning, og orientere repræsentanskabet om status
- Bestyrelsen skal sikre, at DaBU følger bestemmelserne i Kulturministeriets gældende regnskabs- og revisionsinstruks (pt. bekendtgørelse nr. 924 af 28. september 2005)
- DIF meddeler SPF når der sker ændringer i Kulturministeriets instruks, og får ved deltagelse på sekretariatsledermøder opdateret viden om overholdelse, idet det endelige ansvar herfor ligger hos SPF; det samme gælder med hensyn til bogføringsloven eller anden relevant lovgivning
- Alle skattepligtige indkomster skal oplyses
Strategiarbejde
- Der ønskes med passende mellemrum bestyrelsesdrøftelse af DaBU’s vision, værdier og strategiske fokusområder
- Tiltag og initiativer iværksættes med udgangspunkt i, og under hensyntagen til de strategiske og taktiske mål, som er nedfældet i DaBU gældende strategiaftale
- Fokus og rapportering på igangsatte initativer sker løbende på bestyrelsesmøder med deltagelse af relevante ansatte og personer med medansvar i det enkelte initiativ
- Imlementering fra udvikling til drift skal fastholde momentum i udviklingen
- Strategiske målsætninger evalueres to gange årligt – dette sker i dialog med DIF
- Kommende strategiplaner ønskes udarbejdet i samklang med græsrødderne i dansk boksning
Politisk arbejde og forpligtelser
- Bestyrelsen tilstræber altid at være repræsenteret ved årsmøder, budgetmøder, og øvrige relevante møder i DIF samarbejdet
- Bestyrelsen samarbejder aktivt og positivt med DIF, samt med øvrige relevante organisationer og politiske fora herunder evt. tiltag for relevant socialt samfundsarbejde
- Bestyrelsen leverer relevante oplysninger om DaBU til DIF ifm. forbundsanalyse, medlemsregistrering mv.
- Bestyrelsen sikrer, at DaBU overholder ovenstående retningslinjer og regler i øvrigt i henhold til Danmarks Idrætsforbunds love, for derved at opretholde tillid til dansk idræt og den frivillige foreningsverdens troværdighed
- I tvivlspørgsmål søges rådgivning i DIF
- Ved evt. uetisk adfærd i relation til DaBU anvendes den uvildige ordning i DIFs Etisk Komite til prøvelse af hændelser
Opdateret af DaBU bestyrelse 20. juni 2023