Ledelse
Bestyrelsen varetager den overordnede politiske styring og ledelse af Danmarks Bokse-Unions aktiviteter. Dette indebærer bl.a.:
- at forestå den strategiske ledelse af bokseunionens organisering
- at forestå den strategiske og politiske proces for strategiaftaler med DIF
- at følge og løbende evaluere arbejdet med strategiplanens indsatser
- at vurdere og godkende årsregnskab til forelæggelse for repræsentantskabet
- at vedtage budget, senest i december, for det følgende år * at nedsætte udvalg, samt udpege medlemmer til ad hoc-opgaver
- at ansætte og afskedige personale
- at virke for, at medlemsklubber overholder de gældende love og regler for DaBU og øvrige organisationer som bokseunionen er tilknyttet.
Arbejdsgang
- Ved første bestyrelsesmøde efter repræsentantskabsmøde konstituerer bestyrelsen sig med næstformand, kasserer og menige medlemmer.
- Opgaver skal løses af de udvalgte personer med de tildelte ansvarsområder og til aftalt tid
- Alle eksterne mails tilgår formanden, som fordeler dem til videre behandling.
- Kommunikation med presse og medier koordineres af formanden
- Der tilstræbes hurtig svartid på henvendelser, optimalt senest indenfor 48 timer
- Bestyrelsens kontaktperson til udvalg varetager kommunikation og opfølgning på området
- Der oplyses internt i bestyrelsen, hvornår man ikke er tilgængelig fx ved ferie og længere sygdom
Beslutningskompetence
- Bestyrelsen behandler og træffer afgørelser i alle sager med væsentlig karakter for DaBU
- Sager af mindre væsentlig karakter kan bestyrelsen beslutte pr. mail og/eller telefon
- Interessesammenfald oplyses og undgås så vidt muligt. Inhabilitet respekteres og accepteres.
Bestyrelsesmøder
- Det tilsigtes at holde bestyrelsesmøder – evt. telefonisk – månedligt.
- Dato for bestyrelsesmøder forsøges fastlagt for et kvartal ad gangen – alternativt fastlægges bestyrelsesmøder fra møde til møde.
- Som udgangspunkt deltager udviklingschefen i bestyrelsesmøder og står for at tage beslutningsreferat
- Drøftelser på bestyrelsesmøder er fortrolige inden for bestyrelsen
- Beslutningsreferater offentliggøres på DaBUs hjemmeside – efter endelig godkendelse af bestyrelsen.
- Der refereres ikke fra personsager
- Dagsorden fastlægges af formand og udviklingschef i fællesskab, og fremsendes inkl. evt. bilag til hele bestyrelsen forud for mødet
- Alle bestyrelsesmedlemmer kan sætte punkter på dagsordenen.
Økonomi
- DaBU tegnes af den samlede bestyrelse; dog kan bestyrelsen udstede prokura
- Transaktioner på beløb op til 20.000 kr. godkendes af den områdeansvarlige i bestyrelsen, ansatte, eller udvalgsformand
- For transaktioner på 20.000 – 100.000 kr. kræves godkendelse af formanden eller kasserer
- Udgifter og investeringer over 100.000 kr. kræver godkendelse af formanden og min. ét bestyrelsesmedlem
- Der kan godkendes for udbetalinger pr. mail
- Udbetalinger forestås af DaBU regnskabsansvarlige, pr. 1/7-20 af IKC regnskabsafdeling under DIF
- Der varetages support til ekstern revision af regnskab
Ændringer i forretningsorden
- Bestyrelsen kan beslutte ændringer i forretningsordenen under hensyntagen til DaBUs Love.
Forretningsordenen opdateres som udgangspunkt én gang årligt, efter repræsentantskabsmøde.
Opdateret på DabU bestyrelsesmøde den 17.03. 2022