Forretningsorden

Ledelse
Bestyrelsen varetager den overordnede politiske styring og ledelse af Danmarks Bokse-Unions aktiviteter. Dette indebærer bl.a.:

  • at forestå den strategiske ledelse af bokseunionens organisering
  • at forestå den strategiske og politiske proces for strategiaftaler med DIF
  • at følge og løbende evaluere arbejdet med strategiplanens indsatser
  • at vurdere og godkende årsregnskab til forelæggelse for repræsentantskabet
  • at vedtage budget, senest i december, for det følgende år * at nedsætte udvalg, samt udpege medlemmer til ad hoc-opgaver
  • at ansætte og afskedige personale
  • at virke for, at medlemsklubber overholder de gældende love og regler for DaBU og øvrige organisationer som bokseunionen er tilknyttet.

Arbejdsgang

  • Ved første bestyrelsesmøde efter repræsentantskabsmøde konstituerer bestyrelsen sig med næstformand, kasserer og menige medlemmer.
  • Opgaver skal løses af de udvalgte personer med de tildelte ansvarsområder og til aftalt tid
  • Alle eksterne mails tilgår formanden, som fordeler dem til videre behandling.
  • Kommunikation med presse og medier koordineres af formanden
  • Der tilstræbes hurtig svartid på henvendelser, optimalt senest indenfor 48 timer
  • Bestyrelsens kontaktperson til udvalg varetager kommunikation og opfølgning på området
  • Der oplyses internt i bestyrelsen, hvornår man ikke er tilgængelig fx ved ferie og længere sygdom

Beslutningskompetence

  • Bestyrelsen behandler og træffer afgørelser i alle sager med væsentlig karakter for DaBU
  • Sager af mindre væsentlig karakter kan bestyrelsen beslutte pr. mail og/eller telefon
  • Interessesammenfald oplyses og undgås så vidt muligt. Inhabilitet respekteres og accepteres.

Bestyrelsesmøder

  • Det tilsigtes at holde bestyrelsesmøder – evt. telefonisk – månedligt.
  • Dato for bestyrelsesmøder forsøges fastlagt for et kvartal ad gangen – alternativt fastlægges bestyrelsesmøder fra møde til møde.
  • Som udgangspunkt deltager udviklingschefen i bestyrelsesmøder og står for at tage beslutningsreferat
  • Drøftelser på bestyrelsesmøder er fortrolige inden for bestyrelsen
  • Beslutningsreferater offentliggøres på DaBUs hjemmeside – efter endelig godkendelse af bestyrelsen.
  • Der refereres ikke fra personsager
  • Dagsorden fastlægges af formand og udviklingschef i fællesskab, og fremsendes inkl. evt. bilag til hele bestyrelsen forud for mødet
  • Alle bestyrelsesmedlemmer kan sætte punkter på dagsordenen.

Økonomi

  • DaBU tegnes af den samlede bestyrelse; dog kan bestyrelsen udstede prokura
  • Transaktioner på beløb op til 20.000 kr. godkendes af den områdeansvarlige i bestyrelsen, ansatte, eller udvalgsformand
  • For transaktioner på 20.000 – 100.000 kr. kræves godkendelse af formanden eller kasserer
  • Udgifter og investeringer over 100.000 kr. kræver godkendelse af formanden og min. ét bestyrelsesmedlem
  • Der kan godkendes for udbetalinger pr. mail
  • Udbetalinger forestås af DaBU regnskabsansvarlige, pr. 1/7-20 af IKC regnskabsafdeling under DIF
  • Der varetages support til ekstern revision af regnskab

Ændringer i forretningsorden

  • Bestyrelsen kan beslutte ændringer i forretningsordenen under hensyntagen til DaBUs Love.
    Forretningsordenen opdateres som udgangspunkt én gang årligt, efter repræsentantskabsmøde.

Opdateret på DabU bestyrelsesmøde den 17.03. 2022